پیام بازرگانی


آن وقت اگر قرار باشد تنها پنج ساعت در روز هم این شبکه‌ها آگهی داشته باشند، رادیو روزانه بیش از 5.5 میلیارد تومان درآمد دارد. این رقم حاکی از درآمد حداقل بیش از دو هزار میلیارد تومان در سال از طریق تبلیغات رادیو است. در واقع با احتساب حداقل درآمدهای آگهی رادیو پیام بازرگانی تلویزیون می‌توان اشاره کرد پیام بازرگانی رادیو پیام بازرگانی تلویزیون طبق تعرفه‌های آگهی امسال می‌توانند از طریق تبلیغات حداقل 4.5 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند.
درآمد ناشی از بودجه دولتی
از سوی دیگر میزان کل بودجه صداوسیما در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. بودجه صداوسیما در امسال در حالی 967 میلیارد تومان در نظر گرفته شد پیام بازرگانی این رقم در سال گذشته 905 میلیارد تومان بود. البته در سال 91 این رقم کمی بالا‌تر پیام بازرگانی معادل 920 میلیارد تومان بود پیام بازرگانی البته آن بودجه نسبت به بودجه 689 میلیارد تومانی سال 90 با رشدی قابل توجه همراه شده بود.
آن چه گفته شد، نشان می دهد پیام بازرگانی صداوسیما با وجود پتانسیل درآمدزایی بیش از 4.5 هزار میلیارد تومان در سال، همچنان یک بنگاه ورشکسته محسوب می‌شود.
عدم تناسب دخل پیام بازرگانی خرج صدا پیام بازرگانی سیما
رویه سال های اخیر صدا پیام بازرگانی سیما نشان می دهد پیام بازرگانی دخل پیام بازرگانی خرج این سازمان با هم نمی خوانده است پیام بازرگانی عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا پیام بازرگانی سیما بارها از توقف پروژه های گوناگون به علت کسری بودجه خبر داده است.
این در حالی است پیام بازرگانی به گفته حسین راغفر، استاد دانشگاه پیام بازرگانی اقتصاد دان، دستگاهی به عظمت صدا پیام بازرگانی سیما نه تنها موفق نبوده بلکه جزو ضررده ترین سازمان ها هم شناخته می شود. مسئولان همواره از هزینه های زیاد این سازمان نام می برند، درست است پیام بازرگانی هزینه ها زیاد است اما اتلاف منابع هم کم نیست پیام بازرگانی باید مجموعه عوامل را در نظر گرفت.
در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت پیام بازرگانی برخی از شبکه های جدید صدا پیام بازرگانی سیما، بدون برنامه ریزی های درست در زمینه های مالی، ایجاد شده اند پیام بازرگانی در نتیجه به منظور کاهش هزینه ها، در دام برنامه های تکراری پیام بازرگانی آرشیوی افتاده اند. از سوی دیگر نگاهی به درآمد های صدا پیام بازرگانی سیما نشان می دهد پیام بازرگانی این سازمان از منابع مالی خوبی برخوردار است. منابعی پیام بازرگانی برخی از آن تحت عنوان گنج 4.5 هزار میلیاردی در صداوسیما، یاد کرده اند. این امر نشان می دهد پیام بازرگانی مساله اصلی صدا پیام بازرگانی سیما مدیریت هزینه ها است پیام بازرگانی نه مدیریت درآمد ها.
در نتیجه آن چه انتظار می رود این است پیام بازرگانی ریاست جدید صدا پیام بازرگانی سیما با مدیریت هزینه های سازمان،‌ در جهت بهبود کیفی برنامه ها پیام بازرگانی جذب مخاطبان گام بردارد. قیمت هر ثانیه تبلیغ در تلویزیون چند؟ انواع آگهی در قراردادهای سازمان صداوسیما شامل «گزارش آگهی» (رپورتاژ)، «حک آرم»، «دعوت به تماشا»، «زیرنویس»، «بین برنامه» پیام بازرگانی «بعد از برنامه» است پیام بازرگانی صداوسیما مقررات بسیار مفصلی هم درباره نوع نشان‌دادن آنها دارد.
هر برنامه در رادیو پیام بازرگانی تلویزیون دارای یک «طبقه» است پیام بازرگانی هزینه تبلیغات نیز با توجه به همین طبقه در هر برنامه مشخص می‌شود. هزینه پیام‌های بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه پیام بازرگانی ضریب ماه‌های سال، مشخص می‌شود. مثلا در شبکه اول سیما، در مهر ۹۲، برنامه ساعت هفت صبح دارای طبقه ۲۰ است پیام بازرگانی برنامه ترکیبی ساعت ۱۶:۴۵، دارای طبقه ۱۷ است.
در انتهای هر سال، اداره کل بازرگانی صداوسیما قیمت پایه هر ثانیه آگهی در هر طبقه را برای سال بعد مشخص می‌کند. این قیمت پایه در هر ماه از سال، به جز فروردین، ‌درصدی نیز افزایش می‌یابد پیام بازرگانی بیشترین آن مربوط به ماه اسفند با ۶۰‌ درصد افزایش قیمت پایه آگهی نسبت به فروردین‌ماه است.
هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، دو‌ هزار تومان پیام بازرگانی در طبقه ۳۵ پیام بازرگانی بالاترین طبقه آگهی‌هاست، یک‌ میلیون‌ پیام بازرگانی ۸۰‌ هزار‌ تومان قیمت دارد. البته برای برخی از برنامه‌های بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، ‌درصدی هم اضافه می‌شود.
این روزها، گران‌ترین آگهی به برنامه ورزشی ۹۰ تعلق دارد پیام بازرگانی هر ثانیه آن هشت‌ میلیون‌ پیام بازرگانی ۱۴۳‌ هزار پیام بازرگانی ۲۰۰ ‌تومان قیمت دارد.
در هر دو نوع قرارداد یک پیام بازرگانی دو پیام بازرگانی در اداره کل بازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین ۶۰ تا ۷۰‌ درصد نرخ طبقه آن برنامه است. قیمت هر ثانیه حک آرم شرکت‌ها در یک برنامه ۵۰‌ درصد نرخ طبقه آن است. قیمت دعوت به تماشای برنامه‌ها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه متفاوت است پیام بازرگانی بین ۸۰‌ درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامه‌هاست. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهی‌های بین برنامه، بین یک پیام بازرگانی نیم تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است
امروزه بسیاری از افراد برای فروش کالاهای خود پیام بازرگانی یا تجارت از ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند. بیلبورد، تراکت، توزیع سی‌دی پیام بازرگانی ... همگی جزء ابزارهایی است پیام بازرگانی در سطح جامعه برای فروش کالا استفاده می‌شود. اما در ایران مهم‌ترین ابزار برای تبلیغات، رسانه ملی پیام بازرگانی صدا پیام بازرگانی سیماست. رادیو پیام بازرگانی به‌ویژه تلویزیون به دلیل اینکه مخاطب بسیار بالایی دارد بیشتر مورد توجه افرادی قرارگرفته پیام بازرگانی به دنبال تجارت پیام بازرگانی ارائه خدمات هستند.
به گزارش دانا، انواع آگهی در قراردادهای سازمان صداوسیما شامل «گزارش آگهی» (رپورتاژ)، «حک آرم»، «دعوت به تماشا»، «زیرنویس»، «بین برنامه» پیام بازرگانی «بعد از برنامه» است پیام بازرگانی صداوسیما مقررات بسیار مفصلی هم درباره نوع نشان‌دادن آنها دارد.
هر برنامه در رادیو پیام بازرگانی تلویزیون دارای یک «طبقه» است پیام بازرگانی هزینه تبلیغات نیز با توجه به همین طبقه در هر برنامه مشخص می‌شود. هزینه پیام‌های بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه پیام بازرگانی ضریب ماه‌های سال، مشخص می‌شود. مثلا در شبکه اول سیما، در مهر ۹۲، برنامه ساعت هفت صبح دارای طبقه ۲۰ است پیام بازرگانی برنامه ترکیبی ساعت ۱۶:۴۵، دارای طبقه ۱۷ است.
در انتهای هر سال، اداره کل بازرگانی صداوسیما قیمت پایه هر ثانیه آگهی در هر طبقه را برای سال بعد مشخص می‌کند. این قیمت پایه در هر ماه از سال، به جز فروردین، ‌درصدی نیز افزایش می‌یابد پیام بازرگانی بیشترین آن مربوط به ماه اسفند با ۶۰‌ درصد افزایش قیمت پایه آگهی نسبت به فروردین‌ماه است.
هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، دو‌ هزار تومان پیام بازرگانی در طبقه ۳۵ پیام بازرگانی بالاترین طبقه آگهی‌هاست، یک‌ میلیون‌ پیام بازرگانی ۸۰‌ هزار‌ تومان قیمت دارد. البته برای برخی از برنامه‌های بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، ‌درصدی هم اضافه می‌شود.
این روزها، گران‌ترین آگهی به برنامه ورزشی ۹۰ تعلق دارد پیام بازرگانی هر ثانیه آن هشت‌ میلیون‌ پیام بازرگانی ۱۴۳‌ هزار پیام بازرگانی ۲۰۰ ‌تومان قیمت دارد.
در هر دو نوع قرارداد یک پیام بازرگانی دو پیام بازرگانی در اداره کل بازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین ۶۰ تا ۷۰‌ درصد نرخ طبقه آن برنامه است. قیمت هر ثانیه حک آرم شرکت‌ها در یک برنامه ۵۰‌ درصد نرخ طبقه آن است. قیمت دعوت به تماشای برنامه‌ها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه متفاوت است پیام بازرگانی بین ۸۰‌ درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامه‌هاست. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهی‌های بین برنامه، بین یک پیام بازرگانی نیم تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است.
البته در اینجا موضوع دیگری نیز قابل توجه است پیام بازرگانی آن هم پخش برخی تبلیغات مضر است.
هر چند پیام بازرگانی اصل‏ یکصد پیام بازرگانی هفتاد پیام بازرگانی پنجم‏ قانون اساسی می‌گوید پیام بازرگانی در رسانه‏‌های‏ گروهی‏ (رادیو پیام بازرگانی تلویزیون‏) آزادی‏ انتشارات‏ پیام بازرگانی تبلیغات‏ طبق‏ موازین‌ اسلامی‏ باید تأمین‏ شود اما قرار هم نیست تبلیغاتی پیام بازرگانی برای جامعه مضر است پخش شود.

کانون اندیشه پارسی

آنالایزر کرونوس - آژانس تبلیغاتی اندیشه پارسی

تعرفه تبلیغ در صدا و سیما

کانون تبلیغاتی اندیشه پارسی ما با توجه به هدف گذاری های مختلفی تبلیغات انجام می دهیم و بررسی اقتصادی امور تبلیغاتی یک امر مهم و بدیهی است. لذا ما با بررسی آماری مخاطبین برنامه های تلویزیونی، هدف گذاری تبلیغاتی و نرخ تعرفه های مصوب پیام های بازرگانی هزینه ها را بررسی می کنیم تا بتوانیم یک تبلیغات موفق را انجام دهیم. با توجه به پیچیده بودن محاسبات تعرفه های پخش تلویزیونی این بررسی چند جانبه، مبحثی زمان بر و دقیق است. برای مثال جدول زیر تعرفه های پایه و تعرفه های محاسبه شده ی یک نمونه ی خاص را نشان می دهد.

تعرفه تبلیغات تلویزیونتعرفه تبلیغات رادیو

کرونوس همانطور که می دانید تبلیغات موفق به دانسته های اولیه ی زیادی نیاز دارد و شامل تعرفه ها، شرایط، میزان بودجه، آمار مخاطبین و بازار هدف و غیره.
از آنجا که این بررسی چند بعدی کاری بس دقیق و با ظرافت خاص است، لذا کانون اندیشه ی پارسی با تهیه و تدوین یک سیستم هوشمند در ایران توانسته گامی نوین در این عرصه بر دارد. کانون اندیشه ی پارسی  سامانه ی هوشمند کرونوس را برای بررسی آماری و چند بعدی تعرفه ها تهیه و تدوین نموده است که در آن شما می توانید این عملیات پیچیده را کاملا هوشمندانه و سیستماتیک انجام دهید.
برای استفاده و آشنایی با سامانه ی کرونوس بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنلایزر کرونوس: موتور هوشمند محاسبه و آنالیز تعرفه تبلیغات تلویزیونی صدا و سیما
همچنین می توانید فیلم آموزشی نحوه استفاده از سامانه کرونوس را در اینجا ببینید:
آموزش آنلایزر کرونوس

کانون اندیشه پارسی