پیام بازرگانی تلویزیون


سال‌هاست پیام بازرگانی تلویزیون صداوسیما با انتقاد مشابهی درباره مضر بودن برخی کالاهایی پیام بازرگانی تلویزیون تبلیغ می‌کند مواجه است. تبلیغاتی پیام بازرگانی تلویزیون اگر این سازمان بخواهد از آن چشم بپوشد باید فقط در بخش سیما از روزی 1 میلیارد تومان خداحافظی کند. از دیدگاه تبلیغات، کودکان طعمه‌هایی عالی به شمار می‌روند. آنها زیاد تلویزیون نگاه می‌کنند، پول توجیبی زیادی خرج می‌کنند، با مادر‌هایشان به خرید می‌روند پیام بازرگانی تلویزیون برای خرید آخرین تولید خوراکی پیام بازرگانی تلویزیون یا دیگر اقلامی پیام بازرگانی تلویزیون دوست دارند، آنها را تحت فشار می‌گذارند. در اروپا به تدریج قوانین منع تبلیغات برای کودکان فراگیر می‌شود. مخالفان ادعا می‌کنند پیام بازرگانی تلویزیون کودکان هنوز تجربه لازم برای تمیز تبلیغات از برنامه‌سازی واقعی را ندارند.
«لارم مارن» مشاور عالی وزارت فرهنگ پیام بازرگانی تلویزیون سوئد می‌گوید: کودکان توان درک موضوع تبلیغات را ندارند پیام بازرگانی تلویزیون تبلیغات‌چی‌ها نیز از کودکی پیام بازرگانی تلویزیون ناپختگی آنها سوءاستفاده می‌کنند.
آمارها می‌گوید ۷۰ درصد کودکان از تبلیغات در نحوه رفتار خوب تاثیر می‌گیرند. ۶۰ درصد والدین از تمایل کودک به خرید اجناس تبلیغ‌شده سخن گفته‌اند
به گزارش نامه نیوز، بررسی تعرفه آگهی در صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیمای ایران پیام بازرگانی تلویزیون تعرفه آگهی در یورو نیوز نشان می دهد قیمت آگهی در صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیمای ایران به طور متوسط 180 درصد بالاتر از معادل ریالی آگهی در شبکه گسترده ای نظیر یورو نیوز است.
بر اساس ماده 14 تعرفه آگهی امسال صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیمای ایران، 35 طبقه برنامه های تلویزیونی تعریف شده است هر کدام از این طبقه ها در واقع نوع برنامه را مشخص میکند بالا ترین طبقه برنامه است پیام بازرگانی تلویزیون در شبکه های صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیما در ساعت پر بیننده پیام بازرگانی تلویزیون پر مخاطب ترین برنامه است پیام بازرگانی تلویزیون پایین ترین طبقه کم مخاطب ترین برنامه در کم بیننده ترین ساعت را به خود اختصاص داده.
از آنجا پیام بازرگانی تلویزیون نحوه قیمتگذاری آگهی های تلویزیونی در هر شبکه تلویزیونی در جهان اصول پیام بازرگانی تلویزیون معیارهای خود را دارد، در اینجا برای مقایسه قیمت این دو شبکه یک مشتری با تقاضا یک دقیقه آگهی در نظر گرفته شده است.
پایین‌ترین هزینه‌ای پیام بازرگانی تلویزیون یک مشتری برای یک دقیقه (60 ثانیه) آگهی در تلویزیون ایران باید پرداخت کند 4 میلیون 500 هزار تومان پیام بازرگانی تلویزیون بالاترین نرخ 210 میلیون تومان است. حد وسط قیمت آگهی های صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیما برای یک دقیقه چیزی نزدیک به 51 میلیون تومان برآورد می شود.
لازم به ذکر است پیام بازرگانی تلویزیون قیمت آگهی برای مشتریان ثابت صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیما متفاوت است پیام بازرگانی تلویزیون براساس تعرفه هایی پیام بازرگانی تلویزیون برای گروه های فعالیتی مشتریان در نظر گرفته می شود قیمت آگهی برای آنها متفاوت محاسبه می شود پیام بازرگانی تلویزیون در اینجا قیمت پایه در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش اگر همین تولید کننده پیام بازرگانی تلویزیون مشتری بخواهد یک دقیقه آگهی در یورو نیوز داشته باشد، بر اساس تعرفه پیام بازرگانی تلویزیون در زیر ارائه داده شده است، در بخش های سطح پایین این شبکه باید معادل 2 میلیون پیام بازرگانی تلویزیون 590 هزار تومان، در برنامه های سطح کیفی متوسط در یورو نیوز معادل ریالی 27 میلیون پیام بازرگانی تلویزیون 552 هزار تومان، همچنین در بهترین برنامه ها باید معادل 43 میلیون تومان بپردازد. به عبارتی قیمت آگهی تلویزیونی 60 ثانیه ای در صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیمای ایران نسبت به یورو نیوز در بخش های کم مخاطب نزدیک به 74 درصد، در بخش های با مخاطب متوسط نزدیک به 85 درصد پیام بازرگانی تلویزیون در بخش های پر مخاطب 388 درصد گران تر است.
قیمت هر ثانیه آگهی در صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیما برای سال 1393 بر اساس طبقه برنامه(هزار رالن)
جدول بالا تعرفه‌های قیمت پایه آگهى هاى تلویزیونى (قبل) (ارقام به هزار رالز) را نشان می‌دهد همچنین این جدول به عنوان تعرفه پایه آگهى براى همه شبکه‌هاى تلویزیونى لاز مالاجرا است.
طبق ماده 15 این نرخ نامه: چنانچه بر اساس عرضه پیام بازرگانی تلویزیون تقاضا میانگین تقاضای یک بسته آگهی در نیمه اول هر ماه بیش از 60، 75 پیام بازرگانی تلویزیون یا 90 درصد از حجم آن بسته آگهی باشد بترتیب 1،2 پیام بازرگانی تلویزیون 3 طبقه افزایش خواهد یافت. همچنین چنانچه بترتیب 30 پیام بازرگانی تلویزیون 20 پیام بازرگانی تلویزیون 10 درصد حجم را اشغال نماید به ترتیب 1 پیام بازرگانی تلویزیون 2 پیام بازرگانی تلویزیون 3 طبقه کاهش داده خواهد شد.
گفتنی است بر اساس ماده 16 - با توجه به اینکه برنامه‌هاى صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیما در ماه‌‌هایى از سال با نسبتی بیشتر دارای بیننده است؛بین 20 تا 60 درصدبه جدول پایه اعمال میشود. همچنین بر اساس ماده 17، تعرفه آگهی‌هاى خارجى 2 برابر تعرفه داخلى محاسبه می شود. بنا به گزارش ایلنا، بر اساس ماده 18 این اساسنامه مبنای تیزر در تلویزیون بر اساس 15 ثانیه تعیین می شود پیام بازرگانی تلویزیون کمتر از آن نیز همان 15 ثانیه محاسبه می‌گردد. مبلغ 8 درصدقرارداد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده هر قرارداد نیز به طور جداگانه از مشتری دریافت خواهد شد.
مشتری اگر بخواهد تبلیغاتی در شکل رسانه های دیداری پیام بازرگانی تلویزیون شنیداری داشته باشد، ناچار است طبق این قوانین عمل کند چرا پیام بازرگانی تلویزیون هیچ جایگزینی برای تبلیغات به جز صدا پیام بازرگانی تلویزیون سیما ندارد.
 نرخ آگهی در یورو نیوز (ارقام معادل ریالی شدند)
 گفتنی است براساس تبصره‌های موجود برای سفارش آگهی برای یک زمان ثابت پیام بازرگانی تلویزیون فیکس شده (مثلا در بین یک برنامه خاص) امکان افزودن 20 درصد به هزینه های اعلام شده در جدول وجود دارد. برای یک جای خاص در بین آگهی ها (برای مثال اولین یا آخرین آگهی در بین آگهی ها) 15 درصد به هزینه های اعلام شده در جدول اضافه می شود.
هر برنامه در رادیو پیام بازرگانی تلویزیون تلویزیون دارای یک «طبقه» است پیام بازرگانی تلویزیون هزینه تبلیغات نیز با توجه به همین طبقه در هر برنامه مشخص می‌شود. هزینه پیام‌های بازرگانی بر اساس قیمت پایه هر ثانیه در هر طبقه پیام بازرگانی تلویزیون ضریب ماه‌های سال، مشخص می‌شود. مثلا در شبکه اول سیما، در مهر ۹۲، برنامه ساعت هفت صبح دارای طبقه ۲۰ است پیام بازرگانی تلویزیون برنامه ترکیبی ساعت ۱۶:۴۵، دارای طبقه ۱۷ است. به گزارش فاطرنیوز، شرق نوشت: صداوسیما مقررات بسیار مفصلی هم درباره نوع نشان‌دادن آگهی‌ها، حک آرم شرکت، رپورتاژ آگهی پیام بازرگانی تلویزیون مسایل مشابه آن دارد. در انتهای هر سال، اداره کل بازرگانی صداوسیما قیمت پایه هر ثانیه آگهی در هر طبقه را برای سال بعد مشخص می‌کند. این قیمت پایه در هر ماه از سال، به جز فروردین، ‌درصدی نیز افزایش می‌یابد پیام بازرگانی تلویزیون بیشترین آن مربوط به ماه اسفند با ۶۰‌درصد افزایش قیمت پایه آگهی نسبت به فروردین‌ماه است.
هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، دو‌هزارتومان پیام بازرگانی تلویزیون در طبقه ۳۵ پیام بازرگانی تلویزیون بالاترین طبقه آگهی‌‌هاست، یک‌میلیون‌و۸۰‌هزار‌تومان قیمت دارد. البته برای برخی از برنامه‌های بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، ‌درصدی هم اضافه می‌شود. این روزها، گران‌ترین آگهی به برنامه ورزشی «۹۰» تعلق دارد پیام بازرگانی تلویزیون هر ثانیه آن هشت‌میلیون‌و۱۴۳‌هزارو۲۰۰‌تومان قیمت دارد.
انواع آگهی در قراردادهای سازمان صداوسیما شامل «گزارش آگهی» (رپورتاژ)، «حک آرم»، «دعوت به تماشا»، «زیرنویس»، «بین برنامه» پیام بازرگانی تلویزیون «بعد از برنامه» است. در هر دو نوع قرارداد یک پیام بازرگانی تلویزیون دو پیام بازرگانی تلویزیون در اداره کل بازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین ۶۰ تا ۷۰‌درصد نرخ طبقه آن برنامه است. قیمت هر ثانیه حک آرم شرکت‌ها در یک برنامه ۵۰‌درصد نرخ طبقه آن است.
قیمت دعوت به تماشای برنامه‌ها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه متفاوت است پیام بازرگانی تلویزیون بین ۸۰‌درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامه‌هاست. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهی‌‌های بین برنامه، بین ۵/۱ تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است.
بنابراین، قیمت هر ثانیه آگهی در برنامه «۹۰» با قرارداد نوع یک، ۱۶‌میلیون‌و۲۸۶‌هزارو۴۰۰‌تومان است. قیمت آگهی بعد از یک برنامه هم بین ۶۰ تا ۸۰‌درصد نرخ طبقه هر برنامه هزینه دارد.
روزنامه دنیای اقتصاد: از هفته گذشته میزبانی‌های ایران در مسابقات لیگ جهانی والیبال شروع شد پیام بازرگانی تلویزیون تیم ملی کشورمان در دو بازی نخستش توانست آمریکا، مدافع عنوان قهرمانی را از پیش رو بردارد. این مسابقات این هفته پیام بازرگانی تلویزیون هفته بعد هم با حضور شاگردان کواچ در مقابل لهستان پیام بازرگانی تلویزیون روسیه ادامه خواهد داشت.

کانون اندیشه پارسی

آنالایزر کرونوس - آژانس تبلیغاتی اندیشه پارسی

تعرفه تبلیغ در صدا و سیما

کانون تبلیغاتی اندیشه پارسی ما با توجه به هدف گذاری های مختلفی تبلیغات انجام می دهیم و بررسی اقتصادی امور تبلیغاتی یک امر مهم و بدیهی است. لذا ما با بررسی آماری مخاطبین برنامه های تلویزیونی، هدف گذاری تبلیغاتی و نرخ تعرفه های مصوب پیام های بازرگانی هزینه ها را بررسی می کنیم تا بتوانیم یک تبلیغات موفق را انجام دهیم. با توجه به پیچیده بودن محاسبات تعرفه های پخش تلویزیونی این بررسی چند جانبه، مبحثی زمان بر و دقیق است. برای مثال جدول زیر تعرفه های پایه و تعرفه های محاسبه شده ی یک نمونه ی خاص را نشان می دهد.

تعرفه تبلیغات تلویزیونتعرفه تبلیغات رادیو

کرونوس همانطور که می دانید تبلیغات موفق به دانسته های اولیه ی زیادی نیاز دارد و شامل تعرفه ها، شرایط، میزان بودجه، آمار مخاطبین و بازار هدف و غیره.
از آنجا که این بررسی چند بعدی کاری بس دقیق و با ظرافت خاص است، لذا کانون اندیشه ی پارسی با تهیه و تدوین یک سیستم هوشمند در ایران توانسته گامی نوین در این عرصه بر دارد. کانون اندیشه ی پارسی  سامانه ی هوشمند کرونوس را برای بررسی آماری و چند بعدی تعرفه ها تهیه و تدوین نموده است که در آن شما می توانید این عملیات پیچیده را کاملا هوشمندانه و سیستماتیک انجام دهید.
برای استفاده و آشنایی با سامانه ی کرونوس بر روی لینک زیر کلیک کنید:
آنلایزر کرونوس: موتور هوشمند محاسبه و آنالیز تعرفه تبلیغات تلویزیونی صدا و سیما
همچنین می توانید فیلم آموزشی نحوه استفاده از سامانه کرونوس را در اینجا ببینید:
آموزش آنلایزر کرونوس

کانون اندیشه پارسی